Het aantal bezoekers in de Nederlandse winkelstraten is voor het eerst in negen jaar toegenomen. In 2016 waren er een procent meer passanten dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau CityTraffic.
Halverwege vorig jaar meldde oprichter Huib Lubbers al dat het aantal passanten voor het eerst sinds het hoogtepunt in 2007 weer was gestegen. De forse dalingen in 2013 en 2014 waren in 2015 al ten einde gekomen. Vooral aan het begin van het jaar was het drukker dan in 2015, evenals in december.
23 december was de drukste dag van het jaar, op de voet gevolgd door zaterdag 17 en 24 december. Een opvallende druk was het volgens Lubbers op vrijdag 25 november, de dag van Black Friday. Dat Amerikaanse fenomeen wordt ook in Nederland steeds meer als echte kortingsdag beleefd, stelt hij. “Veel retailers maakten er een ‘black weekend’ van, waardoor de zaterdag ook van dit fenomeen profiteerde.”
Lubbers merkt verder op dat de verschillende weekdagen steeds meer naar elkaar toe groeien, waarbij zondag zich in steeds meer gemeenten opwerpt tot volwassen koopdag. Gecorrigeerd voor de zondagsopenstelling is de zondag met vijf openingsuren vaak drukker dan de zaterdag, als winkels vaak acht uur geopend zijn. “Een duidelijk teken dat de consument graag op zondag winkelt”, stelt hij.
Bekijk op RetailWatching tien feiten van Bureau RMC over de fysieke shopper van 2016.
Reacties 0