Hoewel eigenaren van winkelcentra zeggen dat beleving belangrijk is, is er in Nederland geen gezellig winkelcentrum te vinden. Dat zegt ceo Taco de Groot van vastgoedfonds Vastned in Het Financieele Dagblad.
Vastned investeert zelf in winkelpanden in drukke winkelstraten in Europese steden met een historisch centrum. Zo beschikken steden als Amsterdam, Utrecht en Antwerpen volgens De Groot over musea, leuke straatjes en terrasjes. “Dat is waar de consument nog met plezier gaat shoppen, dus willen retailers daar aanwezig zijn. Ze zijn ook bereid daarvoor te betalen.”
Om te sturen op aantrekkelijkheid hoef je niet per se eigenaar te zijn van een heel winkelcentrum, stelt de ceo. Door over meerdere winkels in bijvoorbeeld de Kalverstraat of de Leidsestraat in Amsterdam te beschikken, is er volgens hem al flink wat mogelijk. Zo brengt het vastgoedfonds de hele straat naar een hoger niveau door een internationale retailer in een pand te vestigingen die nog niet in Nederland actief is. “Dat trekt consumenten aan die ook weer naar de andere winkels gaan.”
Vastned probeert volgens De Groot alleen retailers aan te trekken die inspelen op wat consumenten willen. Veel retailers staan echter ver af van de consument, stelt hij. Zo moeten zij volgens hem inspelen op de opkomst van mobiele aankopen, dat inmiddels goed zou zijn voor een kwart van de webverkopen. “Maar veel retailers denken dat het wel goed komt als de werkloosheid daalt en de economie aantrekt. Dat geloof ik niet.”
Reacties 0