Ropers: ‘Stormloop naar online is onverstandig’

Fysieke retailers openen massaal een eigen webwinkel in de angst vertrapt te worden door de concurrentie. Die stormloop is echter onverstandig, stelt directeur Daniel Ropers van bol.com tijdens het congres Retailpoort. “Het is niet economisch rationeel.”

Het oprichten van een webwinkel kost volgens Ropers een hoop geld, dat niet zomaar is terugverdiend. Daarnaast verliezen retailers al gauw de helft van hun marge door producten online te verkopen. Bovendien spreken retailers online vaak dezelfde klanten aan als in hun fysieke winkels. De directeur ziet dan ook een hoop geld ‘door het putje gaan’. “Dat is handig als je geld over hebt, maar niet als de business onder druk staat.”

Op het jubileumcongres van RetailTrends Media gaf Ropers al aan dat het fysieke retailers tonnen kost om alleen al ‘running in the game’ te blijven. Ze moeten zich daarom volgens hem richten op een partnerschap met etailers als bol.com. “Ook als ik morgen niet meer bij bol.com werk, blijft dat mijn opvatting.”

Ropers krijgt daarin bijval van Jan Meerman, voorzitter van brancheorganisatie INretail. Hoewel de groei binnen de detailhandel vooral bij fysieke retailers met een webwinkel vandaan komt, moeten zij volgens hem niet denken dat ze de concurrentie met spelers als bol.com aankunnen. “Zoek daarom juist de samenwerking.”

Uiteindelijk is er volgens Ropers plek voor twee tot drie ‘netwerken’ per land. Daarbij denkt hij aan spelers als bol.com, Amazon, eBay, Google en Alibaba. Ongerust over de naderende komst van Amazon naar Nederland is hij niet. “Het is aan retailers om een rationele keuze te maken. Ons voordeel is dat wij net als zij alleen op de Nederlandse markt gericht zijn.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!