Dick Boer niet bang voor Amazon en Jumbo

De komst van Amazon naar Nederland zal de totale onlineverkopen alleen maar stimuleren. Hoewel Amazon volgens ceo Dick Boer van Ahold een ‘hele grote partij’ is, maakt hij zich daarom geen zorgen om de positie van dochterbedrijf bol.com. Dat laat hij donderdag bij de publicatie van de nieuwste kwartaalcijfers van het retailconcern weten.

Ook bol.com-directeur Daniel Ropers is niet bang voor de komst van de Amerikaanse webwinkel. De Nederlandse e-commercemarkt is volgens hem juist een enorm doorontwikkelde markt met zo’n 45 duizend online winkels. “Het is de vraag of iemand die zo laat op een feestje komt, een feestje waar iedereen het naar de zin heeft, nog veel invloed kan hebben op de sfeer van het feestje”, zegt hij tegen de NOS.

Ahold werd woensdag eveneens geconfronteerd met de entree van Jumbo op de online boodschappenmarkt. Ook daar maakt Dick Boer zich niet druk om. Klanten kunnen volgens hem al jaren bij Ahold boodschappen afhalen en laten bezorgen. “We zijn met afstand marktleider op dat terrein. Dat geeft ons een stevige basis”, stelt hij.

De ceo laat verder weten te verwachten dat de huidige prijsdruk op de Nederlandse markt nog zal aanhouden. Er is volgens hem nauwelijks sprake van inflatie en economische groei. Het sentiment lijkt echter wel wat positiever te worden, stelt hij. “Mensen zien licht aan het einde van de tunnel, maar het gaat sterk op en neer.” Het vierde kwartaal zal volgens hem nog geen verandering brengen. “We hopen op tekenen van verbetering in 2015.”

Ahold maakte donderdag bekend dat zowel zijn omzet als winst in het derde kwartaal toe is genomen. De identieke omzetgroei in Nederland liep echter terug, vooral door een lagere omzet van Albert Heijn in Nederland. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!