Dat steeds meer Duitse retailers succesvolle stappen zetten op Nederlandse bodem, komt onder meer doordat ze voordelige producten kunnen aanbieden. Die strategie is mogelijk doordat ze in eigen land vaak al flink uit de kluiten gewassen zijn, schetst managing director Frank Quix van Q&A Research Consultancy in het decembernummer van RetailTrends.
“Zij zijn zo groot geworden omdat ze grote volumes in een hoge omloopsnelheid kunnen omzetten”, aldus Quix. Nederlandse consumenten die door de crisis scherp op hun budget letten worden aangetrokken door ketens als Lidl, Aldi en textielketen KiK die een relatief goede kwaliteit tegen een zeer scherpe prijs kunnen leveren.
Nederland is daarnaast logistiek aantrekkelijk voor retailers die de grens oversteken. Ondanks dat de retailmarkt overvol is, kunnen de Duitse winkelketens volgens Quix slagen. “Duitse retailers die het proberen op de Nederlandse markt zijn bijna altijd zeer geduchte tegenstanders voor de Hollandse retailers”, stelt ook professor Nils Stieglitz voor strategisch management aan de Frankfurt School of Finance & Management. Nederland is volgens hem met zijn hoogontwikkelde markt de ‘Champions League’. “Bedrijven die het aandurven, zijn dus meestal heel goed voorbereid en tot de tanden toe bewapend.”
Textieldiscounter KiK die binnen een jaar zes vestigingen opende is zich inderdaad bewust van de uitdagingen die elk land herbergt, zegt een woordvoerder. “Daarom moet je van tevoren alles grondig analyseren en de verschillende onderdelen binnen je bedrijf ondersteunen en ze goed voorbereiden.”
In het decembernummer van RetailTrends wordt de aanpak van KiK in Nederland nader belicht, terwijl ook de strategie van de Duitse reuzen Lidl, Aldi, Hornbach en Bauhaus wordt geanalyseerd. Buitenlandse retailers zijn volgens Quix per definitie gevaarlijk voor Nederlandse spelers. Dat gevaar schuilt in niet alleen in omzetverlies, maar ook in de ‘ruimte die deze ketens innemen in de keukenkastjes van de consument. Als je tien euro uitgeeft bij Lidl of bij Albert Heijn, dat maakt uit. Bij Lidl puilt je kastje sneller uit.’ Hierdoor wordt de markt zelf kleiner omdat het aantal stuks onder druk staat, aldus Quix.
Het decembernummer van RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
‘Duitse retailers hier succesvol door prijsfocus’
Gepubliceerd op 9 december 2014 om 00:00
Reacties 0