Nederlandse consumenten winkelen tegenwoordig minder vaak dan twee jaar geleden. De tijd die zij aan het shoppen kwijt zijn is eveneens teruggelopen. Dat blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie INretail, waarvoor in samenwerking met I&O Research 1461 consumenten zijn ondervraagd.
36 procent van de consumenten zegt minder vaak te winkelen dan twee jaar terug, tegenover vijf procent die meer is gaan shoppen. Daarnaast is de winkelduur voor 27 procent teruggelopen, waar vier procent juist langer is gaan shoppen. De uitgaven zijn volgens de onderzoekers 35 procent teruggelopen, terwijl twaalf procent aangeeft meer te besteden.
INretail liet ook onderzoek doen naar het aantal winkels dat tijdens het shoppen wordt bezocht. Daaruit blijkt dat achttien procent van de ondervraagden meer verschillende winkels bezoekt. Dertien procent geeft aan juist vaker bij één specifieke winkel te shoppen. Voor 69 procent is er op dit vlak niets veranderd.
Een meerderheid is voor het behoud van de koopavond, waarbij de vrijdag (58 procent) populairder is dan de donderdag (51 procent). Op zaterdag ziet een kwart van de ondervraagden het liefst dat de winkels tot acht uur open zijn, terwijl 63 procent genoegen neemt met een sluiting om zes uur ’s avonds.
Reacties 0