Consumentenbestedingen en -vertrouwen stijgen licht

Nederlandse consumenten hebben in november voor de tweede maand op rij meer besteed dan een jaar eerder. In totaal werd er 0,6 procent meer uitgegeven, nadat de groei in oktober op 0,3 procent uitkwam. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Consumenten hebben vooral meer uitgegeven aan huishoudelijke apparaten, woninginrichting en fietsen. Duurzame goederen plusten in totaal met 3,4 procent in november. De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen viel 2,7 procent hoger uit dan in 2013. De dienstensector groeide verder met 0,6 procent, terwijl de bestedingen aan overige goederen als gas en motorbrandstoffen met 4,3 procent terugliepen.

Het consumentenvertrouwen steeg in januari licht ten opzichte van dezelfde maand in 2014. Het saldo van het percentage positieve en negatieve antwoorden staat in januari op -6, één punt hoger dan in december. Het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar ligt op -8.

Consumenten waren vooral positiever over de toekomstige economische situatie. De koopbereidheid verandert van december op januari nauwelijks, laat het CBS weten. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op -9, tegen -10 in december.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!