Etos opent de eerste virtuele drogist

Etos heeft woensdag een webwinkel geopend waarin virtueel in de fysieke winkel geshopt kan worden. Daarvoor is de winkel van franchisenemer Govert Voordendag in Oud-Beijerland gedigitaliseerd door Vinkle, dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van virtuele winkels.

Voor de virtuele winkel van Etos is de website devirtueledrogist.nl gelanceerd. Klanten hoeven daar niet te typen in het zoekveld van de webshop, maar kunnen op een intuïtieve manier een virtuele rondleiding door de winkel nemen. “De virtuele omgeving kan naast productinformatie verrijkt worden door contextuele multimediale elementen zoals video”, legt directeur/eigenaar Gerben Klop van Vinkle uit aan RetailNews.

Vinkle wil de online beleving volgens Klop vergroten om online winkelen leuker en verrassender te maken. Hoewel de virtuele winkel ook via de desktop te bereiken is, focust de ontwikkelaar zich vooral op mobiele shoppers. “De huidige websites spelen goed in op het gebruik van tablets en smarthones, maar het zijn nog steeds dezelfde uitingen als een paar jaar geleden.” Met de inzet van een virtuele winkel wordt het vinden van producten volgens hem een stuk gebruiksvriendelijker.

Vinkle focust zich verder op franchiseformules, waarbij de lokale franchiser geen invloed kan uitoefenen op de website. Dat is in de ogen van de ontwikkelaar een gemiste kans. Omdat de franchiser zijn eigen omgeving en klanten het beste kent, kan hij sneller en beter inspelen op de lokale markt. “ Bovendien merken we dat cmo’s steeds vaker op zoek zijn naar de juiste tooling om de local commerce van de franchisenemers te ondersteunen en stimuleren, zonder dat dit het hoofdkanaal kannibaliseert.”

Etos-franchiser Voordendag gaat zich met de virtuele winkel richten op een deel van het assortiment. “We worden beslist geen webwinkel die gericht is op prijs- en bulkverkopen”, zegt hij. De virtuele winkel is volgens hem vooral bedoeld om online bezoekers kennis te laten maken met de winkel en zijn medewerkers en om hen via filmpjes en informatiepanels advies te geven over bepaalde producten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!