Non-foodbranche sloot 2014 positief af

De Nederlandse non-foodmarkten hebben in het laatste kwartaal van 2014 1,9 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. Vooral de verkoop van fietsen, telecom en huishoudelijke apparaten steeg hard. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalrapporten van GfK.

De omzet van fietsenwinkels nam met 48 procent toe in vergelijking met vorig jaar. Dat wordt volgens het onderzoeksbureau met name veroorzaakt door de beperking van de onbelastbare vergoeding van fietsen door de werkgever per 1 januari 2015. De groei van kleine en grote huishoudelijke apparaten met veertien procent overtreft daarnaast de verwachtingen door de positieve ontwikkelingen op de huizenmarkt en de toename van energiezuinige apparaten.

De omzet van winkels in consumentenelektronica en de dhz-markt liep in het vierde kwartaal terug met respectievelijk anderhalf en een half procent. Daaruit blijkt volgens GfK dat de markten zich aan het stabiliseren zijn. Zo liet consumentelektronica een jaar eerder nog een daling van bijna elf procent zien.

De fashionbranche presteerde in het laatste kwartaal bijna net zo slecht als het derde. De retailers die deelnemen aan de FashionScan van GfK, in totaal zo’n vijfduizend winkelpunten, zagen hun omzet met vier procent dalen. Omdat de start van 2014 nog positief was, valt de omzet over heel 2014 ‘slechts’ 1,6 procent lager uit.

Sector Omzetontwikkeling
Boeken -3%
Consumentelektronica -1,5%
Doe-het-zelf -0,5%
Entertainment -0,1%
Fashion -4%
IT & Office -4,5%
Groot huishoudelijke apparatuur +14%
Klein huishoudelijke apparatuur +7%
Telecom +17,2%
Toerisme -2,9%

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!