Hoewel V&D over goede winkellocaties beschikt, zijn de warenhuizen vaak te groot en onaantrekkelijk. De panden missen uitstraling, zegt ceo Taco de Groot van vastgoedonderneming Vastned tegen Vastgoedjournaal.
“De locaties van V&D zijn vaak prima, maar de gebouwen waarin ze zitten niet”, aldus De Groot. Daarnaast hanteert de keten evenals sommige andere retailers een verouderd concept. “Als je jaren hetzelfde doet, is het moeilijk omschakelen.”
Noodlijdende retailers zoeken de oorzaak van hun strubbelingen te weinig in zichzelf, vindt De Groot. Hij denkt dat de reden waarom ze niet veranderen psychologisch van aard is. Omdat ze lange tijd op een bepaalde manier hebben gewerkt, wijzen retailers dan liever naar externe factoren, zoals de economische crisis, zegt hij in Het Financieele Dagblad. “In plaats van eerlijk naar zichzelf te kijken: heb ik nog de service en het product waar consumenten vandaag in geïnteresseerd zijn?”.
Retailers moeten volgens hem slim inkopen en hun klanten goede service bieden. De Bijenkorf heeft dat goed aangepakt, schetst hij. “Die heeft tijdig het aantal locaties teruggebracht en de shop-in-shopformule verder verbeterd.” De Groot wijst verder op Schoenenreus. “Die is failliet gegaan, terwijl vanHaren het prima doet.”
Vastned beschikt over ongeveer anderhalf miljard euro aan vastgoed. De onderneming is naast ons land actief in België, Spanje, Frankrijk en Turkije. Het vastgoedbedrijf investeert sinds een jaar alleen nog in de beste winkelstraten in zogenoemde Europese premium cities. Daaronder vallen de Nederlandse steden Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Maastricht en Utrecht. “Wij zien dat de interesse van retailers in de juiste panden, in de juiste straten en in de juiste steden ongekend groot blijft, zelfs in het huidige lastige retailklimaat”, aldus De Groot.
‘Winkelpanden V&D hebben gebrek aan uitstraling’
Gepubliceerd op 4 maart 2015 om 00:00
Reacties 0