Libris geeft online klanten voortaan op basis van persoonlijkheid advies over welk boek zij cadeau kunnen doen. De boekhandelketen maakt voor de zogenoemde boekencadeauzoeker gebruik van de Big Five, een veelgebruikte persoonlijkheidstheorie binnen de psychologie. Hiermee moet het voor een online klant gemakkelijker worden om een boek cadeau te doen.

Klanten beantwoorden op de website van Libris zeven vragen, waarna een persoonlijkheidsprofiel ontstaat. Het systeem berekent welk boek het beste past bij het karakter van de shopper en ook welke boeken daar het dichtst bij in de buurt komen. De boekencadeauzoeker geeft vervolgens een selectie binnen drie genres.

Daarbij houdt de tool rekening met onder meer het meest recente werk van een auteur en zorgt dat er boeken van verschillende auteurs worden voorgesteld. “Hiermee kan de consument rekenen op een betrouwbaar advies, dat heel dicht in de buurt komt van het advies van de boekverkoper in de fysieke winkel”, stelt directeur Caroline Damwijk van de boekhandelketen.

De boekencadeauzoeker is ontwikkeld door de Nederlandse start-up Bookarang en draait op zijn database. Hierin is metadata opgeslagen over boeken, waaronder de schrijfstijl en complexiteit. De achterliggende algoritmes zijn volgens Libris vergelijkbaar met de algoritmes die Spotify en Netflix gebruiken voor muziek- en filmaanbevelingen. Daarnaast is in deze algoritmes specifieke kennis van de Libris-boekhandels opgenomen.