Het heeft warenhuisketen V&D de afgelopen jaren ontbroken aan stootkracht en keuzes. Dat zegt de nieuwe ceo John van der Ent tegenover De Financiële Telegraaf. “Mijn beeld is dat V&D na de strakke lijn van Anton Dreesmann te veel van alles wilde zijn.”
V&D gaat proberen meer concurrerend te worden door unique selling points toe te voegen. Van der Ent kijkt daarvoor naar producten die nergens anders te koop zijn, terwijl er plannen zijn om ‘nieuwe Nederlandse iconen’ in damesmode binnen te halen. Daarnaast wordt La Place meer geïntegreerd in het geheel en het vloeroppervlakte teruggebracht. “Maar we moeten wel gewoon een goede begane grond hebben”, aldus de voormalig topman van Etam Groep.
Deze plannen hadden volgens Van der Ent al veel eerder ingezet moeten worden. “We moeten weg uit het oude V&D-denken”, zegt hij.
De retailer kan met het huidige werkkapitaal van 105 miljoen euro in ieder geval nog twee jaar vooruit. De kosten zijn echter nog altijd te hoog, waardoor het loonoffer noodzakelijk blijft. Doordat V&D daarover ‘te Amerikaans’ heeft gecommuniceerd, heeft het merk volgens Van der Ent wat deuken opgelopen. “Maar het is nog niet te laat om het schip te keren.”
Reacties 0