Supermarkten zien kwartaalomzet stijgen

De omzet van Nederlandse supermarkten is in het eerste kwartaal van dit jaar met 1,6 procent gegroeid. Daarmee komt de omzet uit op 8,33 miljard euro ten opzichte van de 8,20 miljard euro in dezelfde periode in 2014. Dat blijkt uit berekeningen van marktonderzoeker GfK.

De stijging is met name het gevolg van een hogere gemiddelde waarde per kassabon. Die steeg met 1,4 procent naar 22,23 euro in vergelijking met de 21,91 euro van het eerste kwartaal vorig jaar. In maart realiseerden supermarkten een omzet van op 2,54 miljard euro, 1,1 procent meer dan een jaar geleden.

Verder zagen Nederlandse supers de zondagsomzet vorig jaar stijgen met dertig procent naar bijna 1,2 miljard euro. Ruim zes op de tien huishoudens doen per jaar gemiddeld acht keer boodschappen op deze dag. Daarbij wordt gemiddeld 20,05 euro gespendeerd, waarmee de zondagomzet goed is voor 3,5 procent van de totale supermarktomzet.

De groei van de zondagomzet gaat ten koste van de supermarktverkopen die na zes uur ’s avonds plaatsvinden. De vrijdag en zaterdag blijven nog de belangrijkste omzetdagen van supers, maar het belang is in zowel 2013 als 2014 gedaald.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!