HEMA heeft op verzoek van consumenten de prijzen van bijna tachtig producten verlaagd. Klanten kunnen online hun top tien van meest onmisbare producten samenstellen, waarna de keten de komende maanden de prijzen aanpast.

HEMA kondigde deze strategie twee weken geleden aan. Het is naar eigen zeggen een antwoord op zeven jaar crisis, die zowel consumenten als de retailer heeft geraakt. Door prijzen in samenwerking met klanten te verlagen hoopt de winkelketen meer te verkopen. ‘Zo helpen we elkaar’, aldus HEMA.

Inmiddels hebben ruim 65 duizend consumenten gehoor gegeven aan de oproep. Het is volgens HEMA voor het eerst dat klanten invloed hebben op prijsverlagingen bij een retailer. Niet alle gekozen producten worden goedkoper, laat directeur supply chain en e-commerce Rob Heesen weten aan Metro. Een aantal producten wordt volgens hem al tegen de laagst mogelijke prijs aangeboden en bij een verdere daling zou de kwaliteit afnemen. “Om klanten tegemoet te komen, zullen deze producten wel vaker tijdens acties tijdelijk in prijs worden verlaagd.”

Daarnaast breidt HEMA op verzoek van klanten de maatvoering van dameskleding en lingerie uit en komen er later dit jaar inpaktafels in een aantal winkels. De keten bekijkt verder of er meer vestigingen kunnen worden voorzien van paskamers.

Ook V&D riep onlangs consumenten op om mee te denken over de formule. Via blijmet.vd.nl kunnen ze hun mening geven over verschillende onderwerpen, waarna de keten de input gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuw winkelconcept. V&D heeft inmiddels meer dan 1100 suggesties ontvangen, die zich vooral richten op de beleving, indeling en routing in de winkels. Op RetailWatching wordt deze strategie verder belicht.