Retailers gaan steeds vaker kiezen voor kortlopende contracten met verschillende logistieke partijen om sneller te kunnen schakelen. Dat voorspelt managing director Jack Pool van logistiek consultancybureau in het aprilnummer van RetailTrends.
Door de omnichannel ontwikkelingen worden goederenstromen en dus de logistiek complexer. “De vraag of er dienstverleners zijn die bepaalde competenties beter kunnen invullen wordt steeds groter”, aldus Pool. Als voorbeeld noemt hij de fulfilment van een webwinkel. “Een retailer kan dat in een hoekje van zijn eigen distributiecentrum opzetten of uitbesteden aan een dienstverlener die daar ervaring mee heeft.”
De uitvoering van logistiek wordt niet per se ingewikkelder als delen ervan aan verschillende partijen worden uitbesteed. “Nu van steeds meer retailers de logistiek instabiel en onvoorspelbaar wordt, kunnen ze door uitbesteding risico’s delen met andere partijen”, stelt Pool.
Hunkemöller doet dit al door zijn winkels te bevoorraden vanuit zijn dc in Hilversum en de fulfilment uit te besteden aan een dienstverlener in Duitsland. In Hilversum ligt eveneens een deel van de voorraad dat via Wehkamp wordt verkocht. Een speler als bol.com kiest ervoor om de logistiek te verzorgen van retailers die hun spullen via zijn online platform aanbieden.
Bij een model met verschillende logistieke oplossingen naast elkaar is het volgens Jack Pool onder meer belangrijk dat een retailer de regie houdt en bepaalt wat waar op voorraad wordt gelegd. Daarnaast vertellen Albert Heijn en bol.com in het aprilnummer van RetailTrends over hun logistieke aanpak en wordt een aantal argumenten voor en tegen uitbesteding belicht. Abonneren op RetailTrends? Klik hier.
'Omnichannel retailing dwingt tot uitbesteding logistiek'
Gepubliceerd op 15 april 2015 om 13:37
Reacties 0