Rusland is met meer dan 17,7 miljoen vierkante meter aan winkelcentrumoppervlakte de grootste winkelcentramarkt van Europa. Dat is meer dan de helft van de totale oppervlakte die aan de Franse markt werd toegevoegd, meldt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield op basis van eigen onderzoek.
Rusland streeft hiermee Frankrijk voorbij, dat 43 jaar lang als grootste winkelcentramarkt gold. Rusland kampt echter met winkelleegstand, zegt Maxim Karbasnikoff, hoofd retail van Cushman & Wakefield in Rusland. “De Russische retailmarkt staat al sinds maart 2014 onder ongekende druk." Onder meer de crisis in Oekraïne en de zwakke roebel retailers in een penibele situatie gebracht. Ze focussen daardoor vooral op optimalisatie van hun huidige winkelnetwerk en minder op het openen van nieuwe vestigingen.
Frankrijk neemt met Groot-Brittannië respectievelijk de tweede en derde plaats in als het gaat om aantal vierkante meters in winkelcentra. Nederland staat op de negende positie. “Door de fijnmazige winkelstructuur hebben we een relatief hoog voorzieningsniveau en zijn er nog maar beperkt nieuwe ontwikkelingen nodig", aldus Arjen Boesveldt, hoofd retail van de vastgoedadviseur in Nederland. Winkelcentra die goed presteren worden vooral gemoderniseerd en uitgebreid, zoals het Utrechtse Hoog Catharijne. De komende jaren zal die trend volgens hem doorzetten en worden er in zeer beperkte mate nieuwe winkelcentra gebouwd.
Op 1 januari dit jaar kwam de totale vloeroppervlakte van Europese winkelcentra volgens de onderzoekers uit op 152,3 miljoen vierkante meter. Dat is 3,3 procent meer dan in 2014. West-Europa neemt daarvan 69 procent voor zijn rekening. In Midden- en Oost-Europa namen de ontwikkelingsactiviteiten met 2,2 miljoen vierkante meter in het tweede halfjaar van 2014 sterk toe. In West-Europa werd toen 981 duizend vierkante meter aan winkelcentra ontwikkeld.
Reacties 0