​'Amerika geeft retailers maar één kans'

Retailers die de Amerikaanse markt betreden, moeten meteen succesvol zijn. “Je krijgt niet zoals in veel Europese landen wat tijd om te groeien als merk en je plekje te veroveren", zegt eigenaar Raymond Cloosterman van Rituals in het juninummer van RetailTrends.

Rituals beschikt over vijf stand alone-winkels in en rond New York en opent binnenkort vestigingen in het nieuwe World Trade Center en in Brooklyn. Een retailer met twee winkels in een grote stad als New York, is niet interessant, aldus Cloosterman. “Je leert hier het merk en je marktbenadering opnieuw uit te vinden. Dat is niet altijd even leuk, maar het is belangrijk om ook hier dat examen af te leggen."

Retailers onderschatten de moeilijkheid van uitbreiding naar de Verenigde Staten, stelt ceo Fokke de Jong van Suitsupply (foto). Het mannenmodemerk heeft twaalf winkels in het land en opent de komende maanden vestigingen in Los Angelos, Dallas, San Francisco, Greenwich en Miami. “Amerika is niet één land met vijftig staten. Het zijn vijftig landen", aldus De Jong. Dat geldt vooral voor de verschillende wetgeving. Een winkelopening in de VS brengt meer bureaucratische rompslomp met zich mee dan in Europa, Azië of Afrika.

In het juninummer van RetailTrends gaan Fokke de Jong en Raymond Cloosterman verder in op hun Amerikaanse droom. Zo is succes in het land voor Cloosterman doorslaggevend voor zijn droom voor Rituals. “Dat is om een wereldmerk te worden. Dan zul je in Amerika moeten slagen." Verder gaat chief strategy officer Stephan Gans van consultancybureau Interbrand in op de potentie van Nederlandse spelers in de VS, tips om het er te maken en de staten waar retailers zich het beste kunnen vestigen.

Het juninummer van RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!