Amazon werkt aan de manier waarop klantenbeoordelingen worden gepresenteerd. Hiermee wil het e-commerceplatform deze beoordelingen nuttiger maken voor consumenten die interesse hebben in het product of de review.
De webwinkel is in eerste instantie met een pilot gestart. In het nieuwe systeem werkt Amazon met een nieuw algoritme die klantbeoordelingen op een andere manier dan voorheen presenteert. Zo wordt het puntentotaal dat resulteert in de gemiddelde beoordeling niet meer berekend als een zuiver gemiddelde van het aantal beoordelingen. Recentere beoordelingen krijgen in de pilot een zwaarder gewicht in de totaalscore. Daarnaast worden beoordelingen die door gebruikers als nuttig zijn bestempeld zwaarder gewogen in de totaalscore.
Ook voor de producenten van de aangeboden producten verandert het één en ander. Zo wil Amazon aanpassingen aan producten naar aanleiding van reacties in de beoordelingen duidelijker naar voren brengen. Zo krijgt de etailer de kans om aan te tonen dat Amazon de kritiek ter harte neemt en dat het product is verbeterd.
Reacties 0