Retailers zetten virtual reality nu nog in om kleinschalig te experimenteren, vooral om publiciteit te scoren. Het wachten is op een definitieve doorbraak van de slimme brillen onder de consument. Dat zegt partner innovative technologies Richard van Tilborg van Ordina in het zomernummer van EtailTrends.
Het is volgens Van Tilborg nog eerst de beurt aan early adopters. Dat gaat iets langer duren dan bij tablets, denkt hij. “Ik verwacht dat het over een jaar of twee wat meer gemeengoed is.”
Online retailers kijken vooral vol verwachting naar de ontwikkelingen rondom virtuele winkels. Zo laat Ted Baker consumenten in zijn virtuele winkel producten aanschaffen met behulp van 360-graden-foto’s. In de Store of the Future in Den Haag kunnen consumenten ervaren hoe dat kan met een Oculus Rift, de virtual reality-bril van Facebook.
Veel toegevoegde waarde bieden deze experimenten echter niet, stelt Van Tilborg. Hij verwacht vooral veel van een digitale wereld die inspeelt op de omgeving van de consument. “Het draait nu nog vaak om het afbeelden van een ‘prijsje, plaatje’ maar daar omheen is veel meer mogelijk. Bijvoorbeeld door een combinatie met andere zintuigen, zoals reukzin en gehoor.”
In het zomernummer van EtailTrends staan enkele voorbeelden van retailers die virtual reality nu al inzetten en de mogelijkheden met een Google Cardboard. In het thema Tools & Tech wordt ook ingegaan op het geheim van personal shoppingdienst Stitch Fix en de vijf favoriete tools van Antoine Brouwer, managing director bij Nextail. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0