'Nederlander shopt steeds meer online in China'

De trend dat Nederlandse consumenten steeds meer producten bij Chinese webwinkels kopen zet de komende tijd door. Die verwachting spreekt voorzitter Wijnand Jongen van belangenvereniging Thuiswinkel.org uit tegenover de NOS. “Nederlanders gaan steeds meer over de grens kopen, niet alleen in China. Ik denk dat het snel zal gaan.”

Webwinkels in China zijn volgens Jongen extreem goedkoop. De devaluatie van de yuan maakt de producten nog goedkoper, zegt ceo Jacco Bouw van marketingbedrijf Webpower, dat voor meerdere grote Chinese webwinkels werkt. “Dat zal de verkoop zeker stimuleren.”

De zoekopdrachten naar Alibaba-dochter AliExpress via Google zijn in een jaar tijd verdubbeld. Hoeveel er inmiddels in China wordt gekocht is niet precies duidelijk, maar ligt waarschijnlijk op iets onder de één procent van alle online aankopen in Nederland.

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor de handel via de Chinese etailreus Alibaba.com. Via die internationale handelssite zou nog altijd op grote schaal de identiteit van Nederlandse bedrijven misbruikt worden.

In de categorie zuivel kwam de Fraudehelpdesk dertig aanbieders van melkpoeder tegen, waarvan er slechts van tien vastgesteld kon worden dat het om echte Nederlandse bedrijven ging. Van negen van de dertig bedrijven was duidelijk ze de identiteit gestolen hadden. Volgens de helpdesk komen deze vormen van fraude ook voor op andere sites als ec21.com, Weiku.com en Ecplaza.net.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends