De aanpassingen in het assortiment van Albert Heijn beginnen hun vruchten af te werpen. Dat stelt Ahold-ceo Dick Boer tegen De Financiële Telegraaf in een reactie op de kwartaalcijfers die donderdag werden gepubliceerd.
AH zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 6,8 procent stijgen naar 2,89 miljard euro. Dat is onder meer te danken aan de ombouw van 21 voormalige C1000-winkels en acht nieuwe AH-vestigingen. Ook zonder de nieuw geopende vestigingen zijn de resultaten sterk, vindt Boer. “Als je dat eruit filtert, is de identieke omzetgroei 3,5 procent. Daar teken ik voor.”
De supermarkten zijn volgens hem weer een plek geworden waar consumenten eten en drinken kopen in plaats van boodschappen. De keten wil stappen zetten binnen duurzaamheid en het betaalbaar maken van producten voor een breder publiek. Daarmee denkt AH beter te passen bij consumenten die bewuster hun aankopen doen. “Betaalbaar is niet meteen goedkoop”, benadrukt Boer. Over zijn verwachtingen voor de rest van het jaar, doet hij geen uitspraken. “Ik denk wel dat we op het juiste spoor zitten.”
Ahold boekte in het tweede kwartaal een omzetstijging van 17,1 procent naar 8,7 miljard euro. Zonder valuta-effecten blijft daar nog drie procent van over. Het bedrijfsresultaat liep op van 260 naar 301 miljoen euro, terwijl de winst toenam van 147 naar 195 miljoen euro.
Reacties 0