De rechtbank Noord-Nederland heeft een miljoenenclaim van inmiddels ex-franchisenemers van Op=Op Voordeelshop afgewezen. “We zijn opgelucht met de uitspraak, maar we hebben altijd vertrouwen gehouden in een goede afloop”, reageert mededirecteur Vincent Alkema tegenover RetailNews.
De voormalige franchisers eisten in totaal meer dan 4,2 miljoen euro terug, omdat het concern te hoge prijzen zou berekenen voor zijn producten. Het bedrag werd op de directie persoonlijk verhaald, maar volgens Alkema konden de ondernemers niet hard maken dat de prijzen van zijn keten niet marktconform zijn.
De mededirecteur heeft zich geërgerd aan de opstelling van zijn ex-franchisenemers, die vorig jaar de publiciteit zochten. “Wij wisten dat de claim flauwekul was maar het is toch vervelend als er zo negatief over je bedrijf geschreven wordt.” Hij heeft zich naar eigen zeggen niet gek laten maken en de uitkomst van de procedure afgewacht.
Alkema spreekt van een ‘hetze tegen franchisegevers’ in ons land. “Blijkbaar laten bepaalde franchisenemers zich daardoor opjutten.”
Zijn advocaat Jille Knotter vergelijkt de zaak met de Amerikaanse claimcultuur. “De vordering is enorm opgeblazen om met indrukwekkende bedragen te kunnen schermen”, stelt hij. De retailer werd volgens hem zelfs beschuldigd van oplichting. “Het lijkt erop dat de bedoeling was om Op=Op onder druk te zetten om zo betaling af te dwingen.”
Het zijn echter de franchisenemers die nu moeten betalen, zo blijkt uit het vonnis van de rechtbank. Zij zijn veroordeeld tot het betalen van de proceskosten, die op bijna twintigduizend euro worden geschat. Alkema verwacht niet dat de ondernemers vervolgstappen gaan nemen. "Alle eisen zijn heel duidelijk van tafel geveegd."
De ex-franchisers stellen in De Financiële Telegraaf juist dat ze aannemelijk hebben gemaakt dat iemand die weggaat bij Op=Op tien procent meer marge maakt. Ze bekijken de mogelijkheden voor een hoger beroep. “Met deze uitspraak worden franchisenemers in feite vogelvrij verklaard.”
Reacties 0