Voor het eerst denkt meer dan dertig procent van de consumenten dat ze verkopers kunnen bewegen duurzamer te werken. Eén op de drie geeft aan dat hij met de aanschaf van duurzame producten bedrijven kan beïnvloeden. Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2015 van GfK en marketingbureau b-open, waar ruim tweeduizend consumenten voor zijn ondervraagd.
De gedachte dat het geen zin heeft om duurzame producten te kopen, omdat het toch niet bijdraagt aan een betere wereld, leeft bij achttien procent. Dat percentage lag vorig jaar nog op 22 procent, weet founding partner Bart Brüggenwirth van b-open. "Er is een omslagpunt bereikt. Consumenten raken meer overtuigd van het effect van hun duurzame gedrag.”
Brüggenwirth wijst erop dat het aandeel consumenten dat claims over duurzaamheid of mvo wantrouwt na jaren van stijging is teruggelopen van 48 naar 42 procent. Ze staan volgens hem steeds meer open voor een duurzame boodschap. “Dat is goed nieuws voor merken, die duurzame producten bieden.”
42 procent van consumenten houdt bij de aanschaf van producten of diensten rekening met duurzame aspecten, evenveel als vorig jaar. De jaren daarvoor lag dat percentage echter rond de dertig procent, zegt research manager Ewout Witte van GfK. “Dat dit niveau nu gehandhaafd blijft, duidt er op dat we met een structurele trend te maken hebben.”
De onderzoekers stellen dat de duurzame inspanningen van bedrijven en merken meer herkend en geloofd worden. Voor retailers als HEMA en IKEA, die zich actiever profileren met maatschappelijke thema's, zou dat leiden tot een duurzamer imago.
Reacties 0