Nog maar weinig producten de grens over

Eén op de acht Nederlandse retailers verkoopt op dit moment online aan buitenlandse consumenten. Dat is iets boven het Europees gemiddelde, dat op twaalf procent ligt. Dat blijkt volgens Detailhandel Nederland uit een nieuwe studie van de Europese Commissie.

De belangenvereniging wijst er op dat het aantal winkeliers dat over de grens verkoopt de afgelopen vijf jaar niet hard is gegroeid. Destijds deed negen procent aan crossborder e-commerce. Ruim vier op de tijd winkeliers die online willen verkopen in het buitenland zeggen te worden belemmerd door verschillende nationale regels.

Mede door de handelsbarrières gaan volgens Detailhandel Nederland nog maar weinig producten de grens over. Winkeliers worden voornamelijk gehinderd door verschillen in nationale belastingregels en consumentenbeschermingsregels. De organisatie dringt er bij de Europese Commissie op aan om de regels gelijk te trekken, zodat winkeliers gemakkelijker over de grens kunnen verkopen.

De Commissie concludeert in zijn studie dat ook de geografische marktverdeling door fabrikanten als grensoverschrijdende belemmering wordt gezien. Door de Europese markt kunstmatig langs landsgrenzen in stukken op te delen, maken fabrikanten van merkartikelen momenteel parallelimport door winkeliers praktisch onmogelijk. Dat past volgens Detailhandel Nederland echter niet bij het van nature grenzeloze internet, en moet dan ook worden aangepakt.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends