Wasbar opent binnen afzienbare tijd zijn eerste vestiging in Nederland. Het concept opent in 2016 vier nieuwe vestigingen in België en zijn eerste in Frankrijk. Daarna is ons land naar verwachting aan de beurt is, aldus medeoprichter Yuri Vandenbogaerde in het oktobernummer van RetailTrends.
Twee jaar geleden stond een locatie in Utrecht op de planning, maar de winkel kwam er nooit door de alcoholwet. De vestiging mocht alleen open als er een duidelijke scheiding was tussen het wasserettedeel en horecagedeelte. “Maar Wasbar is een geïntegreerd concept. Het is nota bene de kracht ervan, dus dat zagen we niet zitten.”
Het is nog onduidelijk of het Vlaamse concept in zijn huidige vorm ons land betreedt. Misschien opent Wasbar locaties waar geen alcohol wordt geschonken, aldus Vandenbogaerde. Wasbar haalt 77 procent van de omzet uit de horeca-afdeling. “Toch is 23 procent aan wasinkomsten veel”, stelt hij. “Het bewijst dat het concept werkt.”
In het oktobernummer van RetailTrends gaat Yuri Vandenbogaerde verder in op onder meer de mogelijkheden en onmogelijkheden van blurring retailconcepten. Ook de recente verkoop aan Topbrands, eigenaar van de Belgische en Franse filialen van Pizza Hut, wordt belicht. De oprichters zijn nog met een minderheidsbelang betrokken zijn bij hun concept en willen ‘natuurlijk wel beschermen wat wij hebben gecreëerd’. “De combinatie met Pizza Hut gaat er niet komen.” Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0