Toeristen uit het Midden-Oosten hebben in de eerste negen maanden 61 procent meer tax free bestedingen gedaan in ons land dan een jaar eerder. Consumenten uit de Golfstaten als Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten ontdekken Nederland steeds meer als winkelbestemming, concludeert tax free-specialist Global Blue.
41 procent van de shoppers uit het Midden-Oosten geeft geld uit aan mode, gevolgd door juwelen en horloges (zeventien procent), consumentenelektronica (negen procent) en lederwaren (acht procent).
Dat consumenten uit het Midden-Oosten steeds meer tax free bestedingen doen in Nederland wil niet zeggen dat ons land al bekend staat als interessant winkelland. “Deze shoppers gaan helaas eerder naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk”, stelt Marja van Reijn, head of commercial Benelux bij Global Blue. Nederland moet zich volgens haar net als bij de promotie richting Chinezen positioneren als ‘Holland, the Shopping Mall of Europe’.
De totale tax free bestedingen zijn tot en met september met 47 procent gestegen ten opzichte van 2014, mede dankzij de continue groei vanuit China. De gemiddelde besteding is volgens Global Blue gestegen van 405 naar 457 euro. Amsterdam en Roermond zijn de belangrijkste winkelbestemmingen voor toeristen van buiten de EU, terwijl Utrecht de afgelopen periode de sterkste stijger was.
Reacties 0