Media-Saturn test hightech winkels

Media-Saturn houdt een pilot met kleinere winkels waarin een grotere rol voor technologie is weggelegd. De eerste vestigingen van het zogenoemde Saturn Connect-concept zijn onlangs geopend in het Duitse Trier en Keulen.

Het winkelconcept leent zich volgens het elektronicaconcern goed voor drukbezochte binnensteden. In de winkels van tussen de driehonderd en zevenhonderd vierkante meter zijn vooral producten op het gebied van domotica en wearables verkrijgbaar.

In vestigingen in Berlijn en Ingolstadt kunnen klanten daarnaast binnenkort met behulp van virtual reality hun keuken inrichten. Klanten krijgen daarvoor een virtual reality-headset, waarna ze zich door een virtuele keuken kunnen bewegen en de gewenste elektronische apparatuur kiezen.

Zusterformule Media Markt test daarnaast in acht Berlijnse vestigingen een loyaliteitsprogramma. De retailer wil meer weten van klanten met een Media Markt Club-kaart, zegt de Nederlandse ceo Pieter Haas tegen ChannelPartner. “Als een klant een nieuwe kabel voor zijn telefoon nodig heeft, willen wij al weten welk model hij heeft.”

Media-Saturn maakt in zijn thuisland haast met digitalisering en technologische toepassingen in de winkels. Zo werd onlangs winkelpersoneel van een vestiging in Leinfelden-Echterdinge uitgerust met tablets. Het concern heeft inmiddels personeel uit twintig filialen voorzien van tablets om klanten meer informatie te kunnen geven. Dat aantal wordt verder uitgebreid. Daarnaast zijn alle kassa’s voorzien van NFC-technologie zodat klanten contactloos kunnen afrekenen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends