Amazon opent dinsdagochtend (lokale tijd) zijn eerste fysieke boekenwinkel op een universiteit in bakermat Seattle. Amazon Books heeft tussen de vijf- en zesduizend titels op voorraad, die worden geselecteerd op basis van data van online shoppers. The Seattle Times nam vast een kijkje.
In de winkel liggen dus de meest verkochte boeken, evenals de exemplaren die online het beste gewaardeerd worden. Klanten vinden er verder categorieën als de ‘meest gewenste kookboeken’ en ‘awardwinnaars, 4,5 ster of meer, leeftijd 6-12.’ Onder elk boek is een kaart te vinden met een beoordeling of recensie die Amazon-klanten online hebben gedeeld.
Verder is een sectie met aanbevelingen vanuit Amazon-werknemers en oprichter Jeff Bezos zelf. Bezos maakt gelijk gebruik van de gelegenheid om het werk van zijn vrouw MacKenzie Bezos te promoten: “A page-turner written by an award-winning novelist, who also happens to be my wife,” schrijft hij erbij.
De boeken in de winkel van ruim vijfhonderd vierkante meter worden met de kaft naar voren gepresenteerd, in plaats van met de rug. De etailer wil namelijk de auteurs en hun werk presenteren en niet zoveel mogelijk exemplaren in één ruimte proppen.
De Amerikaanse etailer hoopt met de inzet van deze data een concurrentievoordeel te hebben ten opzichte van reguliere boekhandels. Die winkels moeten namelijk vaak onverkochte exemplaren terugsturen naar de uitgever. De winkel draait echter niet alleen op kille, zakelijke informatie. "Het is data met een ziel", benadrukt vicepresident Jennifer Cast van Amazon Books. "We gebruiken de gegevens die we hebben en creëren er fysieke plekken mee." Hoeveel van deze boekenwinkels Amazon wil openen, zegt ze niet. “We richten ons volledig op deze boekenwinkel, maar we hopen niet dat het hierbij blijft.”
Reacties 0