De Indiase e-commercespeler Snapdeal biedt klanten de mogelijkheid producten te zoeken op afbeelding. Hiermee wil de webwinkel de online winkelervaring van zijn klanten vergroten.
Bezoekers van de webwinkel kunnen een afbeelding uploaden van een product waar zij naar op zoek zijn. De zoekmachine gaat vervolgens in het assortiment op zoek naar afbeeldingen die hetzelfde product tonen als de afbeelding die door de bezoeker is geüpload. Mocht de zoekmachine niet hetzelfde product vinden dan worden alternatieven die er sterk op lijken getoond.
De zoekmachine is ook beschikbaar als plugin. Dit stelt consumenten in staat om afbeeldingen die zij tijdens het surfen op het web vinden, direct te uploaden voor een zoekmachine. Hierbij hoeven zij niet eerst naar de website van Snapdeal te gaan om de afbeelding te uploaden.
Met de uitbreiding van de zoekmachine wil Snapdeal de concurrentie met Flipkart verder aangaan. Flipkart is momenteel online marktleider in India. In eerste instantie werkt de nieuwe zoekmogelijkheid alleen voor horloges, damesmode en enkele categorieën binnen het aanbod in herenmode.
Reacties 0