Haussmann-directeur: ‘Luxe is van ons allemaal’

Luxe is vandaag de dag, veel meer dan vroeger, iets voor alle lagen van de bevolking. Dat zegt Frans van der Kraan, oprichter en ceo van het luxe warenhuis Haussmann, in het decembernummer van RetailTrends.

Haussmann opent in september 2016 een winkel aan het Rokin in Amsterdam. Toen Van der Kraan in 1982 begon als verkoper bij de luxe herenmoderetailer The Society Shop, was de markt voor luxeproducten volgens hem veel kleiner. “Onze klanten bestonden vooral uit heren met hoge inkomens”, zegt hij daarover.

Maar nu, 33 jaar later, is luxe volgens hem iets van ons allemaal. “Het is van alle lagen in de bevolking. Mensen die minder makkelijk rondkomen zullen niet zo snel een dure handtas kopen, maar hebben met Kerst toch een lipstick van Chanel onder de kerstboom liggen.”

Naast deze ‘democratisering’ van luxe ziet Van der Kraan ook de omgekeerde trend, bij discount. “Vroeger zag je hoge inkomens niet zo snel bij Lidl en Zeeman. Nu draagt de Zara-shopper een blouse in combinatie met een vest van MaxMara.”

In het decembernummer van RetailTrends gaan Frans van der Kraan en anderen, onder wie Bijenkorf-ceo Giovanni Colauto, dieper in op het thema luxe. Klik hier voor informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!