Het toekomstige retaillandschap bestaat uit de echte kleine ondernemer en grote retailers met een duidelijk concept. Deze twee soorten retailers redden het in deze ‘waanzinnig interessante tijd’, zegt Coolcat-ceo Roland Kahn tegenover Over Ondernemen.
Kleine ondernemers kent zijn klant een-op-een en kan hem daardoor in zijn speciaalzaak op maat bedienen. “Of je hebt zo’n duidelijk concept – vaak binnen een keten – dat de klant precies weet wie je bent”, zegt de eigenaar van onder meer America Today, MS Mode en Sapph. “Het mooie van bricks en clicks, én de enorme berg technologische kennis is dat de grote retailers beide doen.”
Kahn ziet voor zijn eigen ketens dat er in de kleinere steden kleinere winkels komen, omdat daar niet alles op voorraad hoeft te liggen. “Alles wat simpel is, bestellen mensen via internet.” Als ze beleving willen, gaan ze volgens Kahn naar de stad. “In grotere steden worden de winkels groter. Alles natuurlijk in combinatie met online.”
Grotere internetspelers staan in de rij voor goede merken, constateert Kahn. “Wij maken met onze merken al tien procent uit van de fashionomzet van Wehkamp.”
De toekomst kan er volgens Kahn positief uitzien voor retailers, als ze ‘niet meer accepteren dat middelmaat de standaard is’. Hij wijst erop dat steeds meer jonge, goede ondernemers zich aandienen. “Excelleren moet weer des Nederlands worden.”
Reacties 0