RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer merkspecialist Mary Hoogerbrugge van De Positioneerders over de terugkeer van CoolCat bij Wehkamp.
CoolCat is inmiddels al even verdwenen uit de winkelstraat. Toch kocht Wehkamp vorig jaar de rechten op om daar in de toekomst weer een merk van te maken. En zo geschiedde vorige week. Is Wehkamp en CoolCat wel een goede match? En is er kans op een succesvolle terugkeer?
Wehkamp en CoolCat klinken niet gelijk als een logische combinatie. Kan dat toch werken?
“Wehkamp wil profiteren van de bekendheid van het merk CoolCat. Ze hopen daarmee de jeugd naar het platform te krijgen. Als dat lukt, maakt dat het platform Wehkamp sterker. Want die nieuwe doelgroep kan een bredere klantenkring worden.
Voor CoolCat zit er ook wat in. Een moeder, die klant is van Wehkamp, kan natuurlijk daar nu kleding voor haar kinderen aanschaffen.”
Kan die CoolCat-doelgroep Wehkamp wel vinden?
“Als de jongeren specifiek naar CoolCat op zoek gaan, lukt dat wel. Maar er is veel concurrentie, zeker online. De jongeren zullen...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer merkspecialist Mary Hoogerbrugge van De Positioneerders over de terugkeer van CoolCat bij Wehkamp.
CoolCat is inmiddels al even verdwenen uit de winkelstraat. Toch kocht Wehkamp vorig jaar de rechten op om daar in de toekomst weer een merk van te maken. En zo geschiedde vorige week. Is Wehkamp en CoolCat wel een goede match? En is er kans op een succesvolle terugkeer?
Wehkamp en CoolCat klinken niet gelijk als een logische combinatie. Kan dat toch werken?
“Wehkamp wil profiteren van de bekendheid van het merk CoolCat. Ze hopen daarmee de jeugd naar het platform te krijgen. Als dat lukt, maakt dat het platform Wehkamp sterker. Want die nieuwe doelgroep kan een bredere klantenkring worden.
Voor CoolCat zit er ook wat in. Een moeder, die klant is van Wehkamp, kan natuurlijk daar nu kleding voor haar kinderen aanschaffen.”
Kan die CoolCat-doelgroep Wehkamp wel vinden?
“Als de jongeren specifiek naar CoolCat op zoek gaan, lukt dat wel. Maar er is veel concurrentie, zeker online. De jongeren zullen daar denk ik eerder voor specifieke merken en andere websites kiezen. Het gaat er dus om hoe CoolCat zichzelf weer in de markt kan zetten.”
Kan CoolCat dit keer slagen?
“Ooit was CoolCat een grote winkelketen met heel veel vestigingen, maar het is nu helemaal uit de winkelstraat verdwenen. Maar als men nu vernieuwt en de doelgroep op een aansprekende manier weet te bereiken, is het mogelijk om opnieuw een sterk merk te worden. Maar terugkeren als retailmerk is niet makkelijk. V&D is daar een voorbeeld van. Dat leek ook een sterk merk, maar bij een sterk merk gaat het om meer dan alleen bekendheid.
Het gaat uiteindelijk om beeldvorming, het imago. Dat wordt gevoed door te vertellen waar je voor staat. Dat wordt ook gevoed door wat je levert, hoe je product is en wat je aan service biedt. Dat moet allemaal goed op orde zijn. Wat je levert moet bij de doelgroep aanslaan. Dat is, zeker in fashion, heel moeilijk.”
Waarom is dat in fashion specifiek moeilijk?
“Kleding gaat over identiteit: het zegt iets over wie je bent. Het is een trendgevoelige markt en de concurrentie is heel sterk. Het product moet op orde zijn, en de prijs. Daarbij heb je ook te maken met logistiek en distributie. Er zijn zoveel factoren die bepalen of je in deze markt mee kan spelen.”
Kan het nieuwe CoolCat, jaren na het verdwijnen, dan toch weer een rol van betekenis gaan spelen?
“CoolCat moet weer een merk worden dat jongeren aantrekt. Dat zie ik helaas niet zo snel gebeuren. Het merk moet bewijzen dat het is meegegaan met de tijd en met de wensen van de jeugd. Niet alleen de nieuwe collectie is belangrijk, maar ook wie die draagt. Kunnen ze deze kleding tegen de juiste prijs en volgens de juiste condities verkopen?
Als ik het zo bekijk, denk ik dat het een lastig verhaal gaat worden. Er moet nog wel wat gebeuren, wil het echt lukken. Wehkamp moet ervoor zorgen dat het merk weer schwung krijgt. Maar als het merk uiteindelijk inderdaad weer hip and happening wordt, kan het wel goed komen.”