Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Number26, Footlocker en DHL Express.
Cash26
Nederlandse supermarkten met een pinautomaat op de winkelvloer zijn steeds vaker de dupe van ramkraken. Criminelen hebben volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hun werkterrein verlegd naar supers, omdat de pinautomaten bij banken steeds beter beveiligd zijn. Met dat gegeven in het achterhoofd is de app Cash26 misschien een uitkomst.
De app komt uit de koker van de Duitse startup Number26 die hiervoor samenwerkt met Barzahlen, een aanbieder van betaaloplossingen. Gebruikers kunnen met de app zesduizend deelnemende winkels transformeren tot een bank. Hoe? Door de app in de winkel te openen en aan te geven hoeveel geld ze willen opnemen.
De app genereert automatisch een code, die de gebruiker toont aan een caissière. De winkelmedewerker scant de code, de klant voert zijn pincode in en de transactie wordt gestart. Met Number26 kunnen consumenten ook ter plekke geld op hun rekening storten. Al zullen de deelnemende winkels liever zien dat ze hun euroâs laten rollen.
Footlocker
Sneakerretailer Footlocker heeft zijn app vernieuwd om de leden van zijn VIP-loyaliteitsprogramma te paaien. De VIPâs die de app op hun iPhone hebben kunnen hun uitgaven registeren en zien hoe het ervoor staat met de verdiende punten.
De app is verder voorzien van Shoemoiji: meer dan vijftig verschillende emoticons van gewilde sneaker van merken als Nike, Jordan en Adidas. Gebruikers kunnen via de app met elkaar chatten over de nieuwste collecties, zien wanneer de nieuwe producten te koop zijn en natuurlijk gelijk aanschaffen.
De sneakerretailer hoopt hiermee naar verluidt meer millennials aan te trekken en hun betrokkenheid bij het merk te vergroten. Er is namelijk een direct verband tussen customer engagement en de mate waarin de klant terugkomt bij de betreffende retailer.
BestDriver
Koeriers die door woonwijken scheuren en passanten in een benzinewolk hullen zijn verleden tijd met de nieuwe app van DHL Express. De BestDriver-app moet chauffeurs stimuleren om rustiger en zuiniger te rijden, zo is de bedoeling.
De app registreert hoe het rijgedrag van koeriers zich verhoudt tot het aantal afgeleverde pakketten en kosten. De chauffeur krijgt via een puntensysteem inzicht in zijn eigen prestaties en hoe âie het doet in vergelijking met collegaâs. Dat moet hen uitdagen om zichzelf te verbeteren en het beter te doen dan anderen.
Om dat alles mogelijk te maken zijn de busjes van DHL Express uitgerust met een computermanagementsysteem dat gegevens bijhoudt over bijvoorbeeld brandstofgebruik en remmen. Die data wordt gecombineerd met informatie over de route en het aantal adressen dat de koerier langs gaat. Door dat alles te analyseren kan de logistieke partij afleiden hoe het verkeersgedrag van een bezorger invloed heeft op zijn productiviteit. Uit de eerste analyses blijkt dat rustiger rijden niet leidt tot een verlies aan productiviteit, aldus DHL. Bovendien zorgt het voor minder brandstofgebruik en lagere onderhoudskosten en dat is ook weer fijn.
Reacties 0