'Consument wacht een goed jaar'

De inkomens en consumptie van Nederlandse consumenten groeien volgend jaar het hardst in vijftien jaar tijd. Dat voorspelt ING Economisch Bureau in het rapport Ondernemen in 2016 dat donderdag is verschenen.

“Volgend jaar wordt een goed jaar voor de consument”, zegt hoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland. Consumenten zien hun bestedingsruimte groeien doordat de lonen sneller stijgen dan de prijzen. Daarnaast zal de geplande belastingverlaging de koopkracht een extra impuls geven, terwijl de lage rente de huizenmarkt stimuleert. Ook dat leidt tot extra bestedingen. De bank rekent erop dat consumenten in 2016 drie procent netto meer te besteden hebben en twee procent meer gaan kopen. Dit jaar liggen beide meetfactoren op 1,7 procent.

Retailers zullen hun omzet naar verwachting met twee procent zien stijgen, maar sneller groeien wordt lastig. Consumenten namelijk nog steeds kritisch naar hun uitgaven. Daar komt bij dat er een trend gaande is naar steeds bewuster en meer verantwoord consumeren, zei sectormanager Dirk Mulder al eerder. “Bezit lijkt minder belangrijk. Voor non-foodproducten zijn het delen van goederen of de aanschaf van tweedehands producten interessante alternatieven.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!