​Winkelhuren dalen verder, maar minder hard

De huurprijzen in de Nederlandse winkelstraten zijn in 2015 voor het zesde jaar op rij teruggelopen. Gemiddeld liep de winkelhuur met 2,1 procent terug, waar de daling vorig jaar nog 2,52 procent bedroeg. Dat meldt vastgoedadviseur JLL na onderzoek onder 186 winkelstraten in 74 gemeenten.

In twintig van de onderzochte winkelstraten is de huurprijs gestegen. Die straten profiteren volgens JLL onder meer van de aantrekkingskracht die ze hebben vanwege al aanwezige (inter)nationale retailers. In de Amsterdamse PC Hooftstraat nam de gemiddelde huurprijs met tien procent het hardst toe, gevolgd door een stijging van acht procent op het Damrak en winkelcentrum Gelderlandplein in dezelfde stad. De gemiddelde huurprijsstijging is met 2,6 procent dan ook het sterkst in Amsterdam.

De sterkste daling is te zien in het B2- en C-segment, waar de huurprijs met respectievelijk zo’n 3,1 en 2,9 procent is gedaald. Winkelcentra lieten een gemiddelde huurprijsdaling van 1,9 procent zien en ook de A1-winkelstraten van Nederland zagen de huurprijzen teruglopen met circa 1,8 procent.

Dit laatste segment kan in de grote steden nog altijd rekenen op een grote vraag naar winkelruimte, maar dat geldt niet voor middelgrote en kleine steden. Zij hebben volgens JLL te maken met relatief veel leegstand in A1-winkelgebieden.

Top tien duurste winkelstraten van Nederland (tophuren per vierkante meter per jaar)

1. Kalverstraat in Amsterdam - 2.950 euro
2. Leidsestraat in Amsterdam- 2.400 euro
3. Heiligeweg in Amsterdam - 2.400 euro
4. PC Hooftstraat in Amsterdam - 2.200 euro
5. Nieuwendijk in Amsterdam - 2.100 euro
6. Beursplein in Rotterdam - 1.825 euro
7. Lange Elisabethstraat in Utrecht - 1.675 euro
8. Lijnbaan in Rotterdam - 1.675 euro
9. Grote Staat in Maastricht - 1.650 euro
10. Kleine Staat in Maastricht - 1.625 euro

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!