De Nederlandse Franchise Code wordt op 17 februari gepresenteerd aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Daarin zijn gedragsregels geformuleerd die de relatie tussen franchisenemers- en gevers moet verbeteren.
De afgelopen maanden heeft een schrijfcommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van beide kampen, gewerkt aan de definitieve opzet van de code. De consultatieversie die vorig jaar juni werd gepresenteerd leverde een waslijst aan reacties op. Diverse grote retailorganisaties stuurden destijds een gezamenlijke brandbrief, waarin ze die versie onder meer onduidelijk en onevenwichtig noemden.
Het Vakcentrum is blij met de code, die ‘een goede basis voor de toekomst vormt’. De brancheorganisatie voor zelfstandige detaillisten is voorstander van een wettelijke verankering van de code, iets waar vooralsnog geen consensus over is.
De franchisecode is een enorm bureaucratisch proces geworden, zei manager juridische zaken Jan-Joris Heling van Bart’s Retail in het januarinummer van RetailTrends. De code is volgens hem onder druk van de politiek en negatieve berichtgeving in de pers geschreven. Bart’s Retail zal zich volgens Heling aan de code conformeren, mits die werkzaam is en niet onnodig in ondernemerschap beperkt.
Reacties 0