De webshops van ongeveer honderd winkels van Welkoop zijn maandag live gegaan. De overige winkels zullen snel volgen, zegt directeur Paul Burger tegenover MIX.

"Deze zomer willen we de nieuwe omnichannelsystemen en -procedures in alle 154 Welkoop-winkels operationeel hebben”, zei Burger in het januarinummer van RetailTrends. Daarmee begon de retailer in vijf testwinkels, met de bedoeling het voor de zomer in alle winkels uit te rollen.

Welkoop heeft in het verleden al eens een webshop gehad, maar stopte daarmee in 2013. “Dat was een multichannelwebshop die we er eigenlijk maar een beetje bij deden”, verklaart Johan van de Werken, manager e-commerce bij moederconcern Agri Retail. “Nu integreren we online volledig.”

De orders voor thuisbezorging verzendt Welkoop vanuit zijn grootste filiaal in Heerenveen. Daarnaast kunnen online klanten kiezen voor ophalen. Deze orders worden gepickt in de desbetreffende winkel. De integratie van online moet nieuwe markten ontsluiten en voor bestaande Welkoopwinkels het verzorgingsgebied uitbreiden met nieuwe afhaalklanten, die de webshop weten te vinden.

Lees hoe Welkoop omnichannel uitrolt op RetailWatching