Ondernemers vallen over duurdere VVV-bon

Acceptanten van de VVV-bon moeten 33 procent meer afdragen aan de cadeaubonorganisatie dan voorheen. Die tariefverhoging heeft kwaad bloed gezet bij de ondernemers, stelt brancheorganisatie INretail.

De verhoging is per brief kenbaar gemaakt aan de 24 duizend acceptanten van de bon. Wanneer zij niet reageren, zitten ze aan de nieuwe voorwaarden vast. Die voorwaarden passen bij de nieuwe Stichting Keurmerk Cadeaubonnen, waar VVV Cadeaubon medeoprichter van is.

De organisatie stelt daarnaast dat de cadeaubon nu matig rendeert en er weinig aan de provisie wordt overgehouden. "Door de lage rente dreigen we in de rode cijfers te komen", zegt directeur Kees van Wijk in het Algemeen Dagblad.

Van iedere honderd euro die wordt verzilverd, moet de acceptant voortaan niet 4,50 maar zes euro afdragen. Dat gaat een stap te ver, vindt INretail. “Het gaat bij een jaaromzet van 130 miljoen euro aan VVV Cadeaubonnen om heel veel geld.”

De brancheorganisatie vindt dat de provisie juist omlaag moet en wijst op de concurrentie van andere cadeaukaarten, zoals de Fashioncheque. Die wordt steeds aantrekkelijker voor ondernemers. “En zo’n cheque wordt honderd procent in de modesector besteed”, aldus INretail.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!