'Nieuwe VVV-cadeaukaart kent moeizame start'

'Nieuwe VVV-cadeaukaart kent moeizame start'

De vorig jaar ingevoerde plastic cadeaukaart van VVV kan bij veel winkels niet worden gebruikt. Sommige retailers hebben hun software nog niet op de nieuwe kaart aangepast, terwijl andere retailers niet mee willen doen, schrijft de NOS.

De grootste afhaker is bol.com. De etailer accepteert de VVV-kaart niet, omdat het zich wil beperken tot de eigen cadeaukaart, de Nationale Entertainment Card en de digitale Nederlandse Boekenbon. Verder zijn het vooral lokale mkb-ondernemers die afhaken. "De kaart is een heel ander product dan de bon en de digitale verwerking is anders dan de fysieke", aldus een woordvoerder.

De cadeaukaart is verder duurder dan de vroegere bon. De commissie die winkeliers moeten afdragen is tien procent, terwijl dat eerder zes procent bedroeg. Dat is volgens VVV nodig om de kosten van de digitale kaart te dekken. De uitgever laat weten zich niet in het beeld te herkennen en noemt de introductie van de kaart 'een groot succes'. Er zijn in twee maanden tijd al vijftig miljoen kaarten verkocht, goed voor een omzet van meer dan vijftig miljoen euro.

De plastic cadeaukaart, die na 42 jaar de papieren bon verving, is ook bij webwinkels te gebruiken. Het saldo is vrij te besteden, waardoor consumenten meer keuzevrijheid hebben in waar ze hem willen gebruiken. Retailers profiteren ook van de kaart, zo beloofde VVV bij de invoering. Zo zou zestig procent van de cadeaukaarthouders gemiddeld tot de dubbele waarde van de kaart besteden in de winkel of webshop waar zij de kaart verzilveren.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!