Pin wint het van contant geld

Pin wint het van contant geld

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor het eerst meer gepind dan contant betaald. De helft van de aankopen worden inmiddels met een pinpas betaald, 49,5 procent met contant geld en een half procent met een creditcard. Dat blijkt uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

Consumenten rekenden vorig jaar nog 3,19 miljard keer contant af aan de kassa, tegenover 3,44 miljard in 2014. De waarde van de transacties nam tegelijkertijd af van 42 naar veertig miljard euro. Het aantal pinbetalingen steeg juist van 2,91 naar 3,23 miljard. De waarde nam bovendien toe van 89 naar 93 miljard euro.

De kentering is vooral bereikt doordat consumenten vaker ook kleinere aankopen met de pin betalen. Waar een bedrag van onder de vijf euro in 2010 nog in elf procent van de gevallen werd gepind, lag dat percentage vorig jaar op dertig procent. Verder heeft de invoering van contactloos betalen er volgens de organisaties voor gezorgd dat er relatief vaker gepind wordt.

Op welke wijze consumenten betalen verschilt per sector. Zo betaalden ze vorig jaar nog veel contant bij de ijscoman, op de markt en speciaalzaken in voedings- of genotmiddelen. In supermarkten werd daarentegen vorig jaar voor het eerst meer gepind dan contant afgerekend.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!