Intergamma is begonnen met de herijking van zijn strategie voor de komende vijf jaar. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei gaat meer dan honderd miljoen euro in de positionering van de winkelformules, e-commerce en het assortiment steken. Dat laat ceo Harm-Jan Stoter dinsdag weten bij de bekendmaking van de jaarcijfers.
“Ik denk dat we in de toekomst niet minder winkels hebben, maar wel minder vierkante meters”, zegt de topman in De Financiële Telegraaf. De winkels veranderen door het steeds grotere aandeel van online. Zo zullen ze minder voorraden aanhouden, terwijl het assortiment breder wordt. “Het worden showrooms die klanten moeten inspireren.”
Intergamma mikt onder meer op de verkoop van witgoed. Stoter wijst erop dat IKEA en Blokker nu ook tuinmeubelen verkopen en dat boormachines bij bol.com verkrijgbaar zijn. Het winkelnetwerk is volgens de topman de grote kracht van Intergamma. 98 procent van de bevolking woont op tien minuten van één van zijn bouwmarkten, waar ze bovendien gratis kunnen parkeren. “Het gaat erom dat je je vierkante meters in de winkels zo goed mogelijk gebruikt.”
Het moederbedrijf van Gamma en Karwei was vorig jaar goed voor bijna 1,7 miljard euro omzet, drie procent meer dan een jaar eerder. “Daarnaast is de internetomzet vorig jaar verdubbeld”, aldus Stoter. Het bedrijfsresultaat (ebitda) liep met zeven procent op tot 141 miljoen euro.
Het concern wist naar eigen zeggen meer klanten te trekken en profiteerde van de aantrekkende woningmarkt. De Nederlandse bouwmarkten deden het beter dan die in België, doordat de economie bij onze zuiderburen volgens Intergamma verder verslechterde.
Reacties 0