Platformen als Facebook Messenger, WhatsApp en WeChat gaan de rol van webwinkels overnemen. “We moeten stoppen met URL-denken”, aldus marketingdirecteur Martijn van der Zee tijdens E-commerce Live!.
Van der Zee deed als hoofd e-commerce van KLM de nodige ervaring op met WeChat in China. Chinezen bestellen volgens hem veel meer via dit platform dan via andere kanalen. “In China doe je alles met WeChat.”
Ook bij Suitsupply merkte hij dat de app niet alleen wordt gebruikt om te chatten, maar ook om te bestellen. “Vijf pakken voor zesduizend euro? Geen probleem”, aldus Van der Zee. Hij stond bovendien te kijken van de resultaten van The Box Office, de personal shoppingdienst van het mannenmodemerk die grotendeels via WhatsApp werkt.
Van der Zee verwacht dat de verkoop via messengerplatformen zal exploderen. Facebook Messenger, WhatsApp en WeChat worden meer dan een additioneel kanaal, stelt hij. “Alles schuift op richting die kanalen. De consument is er al.”
Snapchat is volgens hem een ander voorbeeld dat laat zien dat retailers wat met social commerce moeten. “Ik weet ook niet precies wat, maar de groei van dit soort applicaties kun je moeilijk nog negeren. Mijn kinderen kijken de hele dag op Snapchat.”
Reacties 0