De supermarktomzet is in de eerste zes maanden van dit jaar met 2,5 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2015. De omzet lag tot en met juni op 17,26 miljard euro, tegenover 16,84 miljard vorig jaar, blijkt uit cijfers van GfK.
De omzet per kassabon steeg met 1,2 procent, van 22,31 euro naar 22,57 euro. Ook trokken de supermarkten in de eerste helft van dit jaar 1,3 procent meer bezoekers dan een jaar eerder. Vorige maand was de groei van supermarktomzet het zwakst tot nu toe dit jaar, met 0,5 procent stijging.
GfK meldt verder dat bijna zestien procent van de huishoudens in de afgelopen twee jaar wel eens via de webwinkel van een supermarkt heeft besteld. Bijna de helft van deze huishoudens deed dat meer dan eens. Die groep zorgt voor tachtig procent van de online supermarktomzet.
Huishoudens met kinderen en hoog inkomen en jongeren besteden volgens de marktonderzoeker bovengemiddeld aan online boodschappen. Bijna de helft van de online supermarktomzet komt van deze groepen. Ouderen besteden relatief minder online.
Reacties 0