​‘Inkoopproces modesector is gedateerd’

​‘Inkoopproces modesector is gedateerd’

Fashionretailers zouden wat betreft hun inkoop een voorbeeld moeten nemen aan fast fashion-ketens als H&M en Zara. Dat zeggen retailserviceorganisatie Euretco en branchevereniging INretail tegenover De Financiële Telegraaf, in reactie op het MVO-onderzoek naar onverkochte kleding.

Een jaarlijks overschot van 21,5 miljoen kledingstukken kost moderetailers 313,5 miljoen euro, bleek vorige week uit onderzoek in opdracht van MVO Nederland. Ketens als Zara en H&M hebben een betere en snellere geautomatiseerde logistiek, zegt een woordvoerder van INretail. “Als leveranciers in kleine volumes leveren, met kortere tussenpozen, kunnen winkeliers de uitval en het overschot minimaliseren.”

Het inkoopproces van veel retailers is volgens accountmanager Answell Mamman van Euretco gedateerd, omdat winkeliers niet ’just in time’ geleverd krijgen door de veranderende weersomstandigheden. Door zachte winters en zomers die uitblijven, hangt de winkel nog vol waardoor eerder wordt afgeprijsd.

Veel leveranciers bepalen de periodes waarop wordt ingekocht en geleverd, terwijl vraag en aanbod daar niet altijd op zijn ingesteld, zegt Mamman. “Het voorkomen van overtollige voorraad vraagt een ander inkoopprincipe.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!