Jamin heeft een einde gemaakt aan de jarenlange daling van het aantal vestigingen. Vorig jaar werden er al meer winkels geopend dan gesloten en de snoepwinkelketen groeit ook in 2016 en 2017. Dat laat general manager Maarten Steinkamp weten tegenover RetailWatching.
Jamin telde op het hoogtepunt in de jaren vijftig en zestig ruim zeshonderd vestigingen. Op een gegeven moment telde de formule nog maar 85 vestigingen, vertelt Steinkamp. Vorig jaar is de ommekeer ingezet door niet alleen vijf winkels te sluiten, maar ook zeven nieuwe winkels te openen. “Die groei gaan we vasthouden. Onlangs openden we onze eerste winkel op Schiphol en dit jaar komen er nog zeker drie winkels bij. Volgend jaar staan er een stuk of zeven op de rol”, aldus Steinkamp.
Jamin gaat onder meer uitbreiden in het centrum van Amsterdam. “We richten ons vooral op bekende plaatsen en AA- of zelfs AAA-locaties”, zegt hij. De keten zal volgens Steinkamp volgend jaar weer de honderd vestigingen bereiken.
Jamin is ook bezig met het restylen van zijn vestigingen. Zo ligt het schepsnoep voortaan altijd voorin de winkel, in cilinders die tot het plafond reiken. “Dat kost een hoop geld, maar het levert substantieel meer omzet op”, zegt Steinkamp.
Steinkamp vertelt op RetailWatching meer over de transitie van Jamin van een franchisebedrijf naar een product- en communicatiebedrijf.
Reacties 0