Bol.com heeft de intentie om een abonnementsmodel voor e-books op te zetten. “Een exacte lanceerdatum is er nog niet, maar het gaat er komen”, zegt director books & entertainment Caspar Klinkhamer tegenover Boekblad.

Een jaar terug liet bol.com al weten de mogelijkheden van een abonnementsmodel te onderzoeken. Destijds had de etailer nog geen concrete plannen te delen. Klinkhamer laat nu weten dat er met Kobo gewerkt wordt aan de nieuwe dienst.

Bol.com werkt sinds twee jaar samen met e-bookspecialist Kobo. Eind 2014 werd al een gezamenlijk leesapp voor tablets en smartphones gelanceerd.

De verkoop van e-books groeit volgens Klinkhamer nog steeds, in tegenstelling tot in landen als de Verenigde Staten. “Niet meer zo snel als in het begin, maar dat is logisch omdat we toen met niks begonnen.”

In het eerste kwartaal van dit jaar liep de e-bookverkoop in Nederland licht terug, maar in het tweede kwartaal was er sprake van een groei van negen procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aandeel e-books in de totale boekverkoop ligt inmiddels op 6,1 procent, zo blijkt uit de laatste cijfers van CB. Van alle online verkochte boeken is 28 procent een e-book.