De Consumentenbond pleit voor een wettelijk verbod op het automatisch omzetten van een proefpakket in een betaald abonnement. Consumenten hebben door deze praktijken volgens de bond zeker één miljoen euro schade.
De bond krijgt naar eigen zeggen zevenduizend klachten per jaar van consumenten die online of telefonisch een gratis of goedkoop proefabonnement bestellen, en vervolgens vastzitten aan een regulier abonnement. Het gaat hierbij om abonnementsdiensten voor onder meer scheermesjes, vitaminepillen, ondergoed en condooms.
Hoewel consumenten niet verplicht zijn te betalen als het abonnement niet duidelijk vermeld is bij de proefzending, doen ze dit vaak toch. “Veel consumenten worden doodzenuwachtig van brieven waarin met rechtszaken wordt gedreigd”, aldus Consumentenbond-directeur Bart Combée. Mensen kennen vaak hun rechten niet, waar aanbieders van abonnementsdiensten volgens Combée ‘schandalig misbruik’ van maken.
De Consumentenbond wijst erop dat een verbod op een automatisch abonnement na een proefzending er al is bij kranten en tijdschriften. Dat zou moeten worden uitgebreid naar andere artikelen, stelt de bond.
Abonnementsdiensten komen in de retail steeds meer in de plaats van de traditionele transactie, stelde subscription-goeroe John Warrilow begin dit jaar in RetailTrends. In zowel binnen- als buitenland bieden steeds meer retailers een abonnementsdienst aan. Zo kocht Unilever onlangs de Amerikaanse abonnementsservice voor scheermesjes Dollar Shave Club.
Reacties 0