De Autoriteit Consument & Markt heeft vijf retailers beboet voor het overtreden van de regels bij het annuleren van een aankoop. Bever, Coolcat, Shoebaloo, Kiesdejuistesportbh.nl en Hipvoordeheb moeten gezamenlijk bijna zeshonderdduizend euro betalen, zo laat de toezichthouder dinsdag weten.

De webwinkels hebben consumenten onvoldoende geïnformeerd over de regels die gelden bij het annuleren van hun verkoop. De hoogste boete is voor Coolcat, dat 220 duizend euro moet betalen. Bever krijgt een boete van 198 duizend euro, Shoebaloo van 72 duizend euro en de twee kleinere webwinkels moeten ieder vijftigduizend euro betalen.

Eerder kregen de webwinkels van T.O.M. een boete van een half miljoen euro opgelegd, omdat klanten geen geld teruggestort kregen tenzij ze daar zelf op aandrongen. Net als T.O.M. vecht Coolcat de beslissing aan bij de rechter. De modeketen wijst erop dat de toezichthouder medio vorig jaar een groot aantal webshops waarschuwde dat zij niet aan alle informatieverplichtingen voldeden. De ACM besloot volgens de keten echter om Coolcat niet te waarschuwen, maar een formeel onderzoek te starten. Daaruit concludeert de ACM dat klanten bij het retourneren van een bestelling hun verzendkosten niet terugbetaald hebben gekregen.

Coolcat zegt zich sinds augustus vorig jaar aan de regels te houden en gedupeerde klanten op eigen initiatief te hebben gecompenseerd met zowel de verzendkosten als een tegoedbon. De informatie op de webshop werd pas begin dit jaar aangepast, nadat de modeketen van Roland Kahn er door de ACM werd op gewezen dat de teksten nog niet conform de wet waren.

Coolcat betreurt de boete ‘ten zeerste’, omdat de fout halverwege vorig jaar al op eigen initiatief hersteld zou zijn. Het besluit van de ACM bevat volgens de retailer bovendien ‘diverse onjuistheden’ en zou ook geen recht aan al zijn intenties en inspanningen. Bever heeft zijn klanten eveneens terugbetaald en een tegoedbon gegeven.