Nederlanders houden van groot

Nederlanders houden van een comfortabel huis, ontspannende vakanties op exotische locaties, mooie auto’s en tijd voor zichzelf of voor een diner met vrienden. Toch betekenen deze liefhebberijen niet dat ze besparen op huishoudelijke apparaten. Buiten bediengemak, laag energieverbruik en technologische geavanceerdheid blijken Nederlanders de keuze voor een koelkast of televisie steeds vaker te laten afhangen van de grootte van het apparaat. Dit blijkt uit een Europees onderzoek in opdracht van Indesit Company, Europees marktleider op het gebied van witgoed.

Het Indesitonderzoek is uitgevoerd in elf Europese landen (Nederland, Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Rusland, Polen, Turkije, Hongarije en Roemenië). Doel was het identificeren van Europese trends, gewoonten en voorkeuren op het gebied van huishoudelijke apparatuur. Het onderzoek omvatte diverse onderdelen, waaronder comfort, schoonheid, tijd, sociale verantwoordelijkheid en innovatie.

Het meest verrassende resultaat is dat koelkasten en wasmachines steeds groter worden, terwijl huishoudens in omvang afnemen. De Engelsen (56%), Italianen (51%) en Nederlanders (50%) blijken grote koelkasten het meest te waarderen. Grote wasmachines zijn helemaal geliefd: de Nederlanders (48,3%) staan ver bovenaan als het gaat om de grootte van de wasmachine, gevolgd door de Fransen (35%). Het feit dat er steeds minder tijd is voor het huishouden verklaard deze cijfers. Mensen delen hun spaarzame vrije tijd zo zorgvuldig mogelijk in. Wassen en boodschappen doen zijn niet bepaald geliefde klussen. Wasmachines die in één keer veel kunnen wassen en koelkasten waarin mensen veel kwijt kunnen, zijn dan ook steeds populairder.

“Het is duidelijk dat efficiënt gebruik van vrije tijd van groot belang is bij de keuze voor huishoudelijke apparatuur. Dit verklaart dat steeds meer mensen kiezen voor grote apparaten”, zegt Sander Stel, Marketing Manager van Indesit Company Nederland. “Er zijn hier echter ook andere redenen voor. Na de minitrend, waarin auto’s, mobiele telefoons en laptops steeds kleiner werden, is groot nu echt ‘in’. Denk maar aan grote auto’s zoals SUV’s, of grotere mobiele telefoons die meer mogelijkheden bieden voor UMTS of fotografie.”

Een ander interessant onderzoeksresultaat is de manier waarop mensen comfort ervaren. Veel mensen denken bij comfort aan lekkere vakanties (10%) en luxe auto’s (8,3%). De meeste Nederlanders (56,7%) denken hierbij echter vooral aan hun eigen huis. In Portugal en Frankrijk ligt dit percentage (beide 85%) nog hoger. Als er een apparaat is dat voor comfort staat, dan scoort de afwasmachine bij Nederlanders het hoogst (26,7%). Op Europees niveau is het opvallend dat design vooral gewaardeerd wordt door 18- tot 45-jarigen en vrouwen vooral voor energie- en kostenbesparende apparatuur kiezen. 58,7% van de vrouwen verkiest kostenbesparing boven design, terwijl mannen technologische hoogstandjes nog steeds het meest waarderen (44,8%).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!