'Tijd voor winkelstraat om veerkracht te tonen'

'Tijd voor winkelstraat om veerkracht te tonen'

De Nederlandse detailhandel staat voor een sterkere groei in 2017. Na een stijging van anderhalf procent in het huidige jaar, loopt de totale omzet volgend jaar met twee procent op. Die verwachting spreekt het ING Economisch Bureau uit in een vooruitzicht op de detailhandel.

Het licht voor retailers staat volgens de bank op groen. Zo stijgen de werkgelegenheid, koopkracht en consumentenvertrouwen en maakt de ‘koude sanering’ van begin dit jaar langzaam plaats voor nieuwe initiatieven. ‘2017 is het jaar voor de winkelstraat om veerkracht te tonen’, aldus de bank.

In de non-foodsector verwacht ING dat nieuwe en bestaande spelers steeds meer leegstaande panden in gebruik nemen, waaronder Hudson’s Bay in de tweede helft van 2017. Daarnaast voelt deze sector zich gesteund door de opgaande economie, wat voor een omzetgroei van anderhalf procent moet zorgen. Dit jaar blijft de groei steken op 0,7 procent.

De foodbranche mag een groei van 2,5 procent verwachten, wat gelijk staat aan de stijging in dit jaar. De groei van webshops loopt vanwege de groeiende tegenstand uit de winkelstraat iets terug van bijna twintig procent naar zo’n 17,5 procent. Online pure players zullen volgens de bank echter harder groeien dan de online winkels van fysieke retailers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!